TANDLÆGE-INDEX

Om os Kontakt Hjælp Log ind

Tandpine

Forebyggende

Historisk set, er der i dag en øget forebyggende indsats, både fra os selv, men også via den forebyggende tandpleje. Vi har lært helt fra barnsben, igennem skoletiden og den fortsatte kontrol i voksenlivet, at forebyggende tandpleje er væsentlig for at bibeholde sunde tænder.

Tandlægernes job med at finde og bremse huller på et tidligt stadie og med en regelmæssig tandrensning, der forebygger paradentose, at holde tænderne sunde og udsætte alderens nedbrydning.

Hvorfor får man tandpine?

De mest almindelige årsager til tandpine er huller, tandkød-/tandrodsbetændelse, skader eller tab af en tand. Tandpine kan også opstå ved paradentose, tandbylder eller ved tandfrembrud.

Tandpinen kan være lettere eller give stærke tandsmerter. Lettere smerter kan dulmes med smertestillinde inden tandlægebesøget, hvorimod stærke tandsmerter kræver omgående tandlægehjælp.

Den stærke tandsmerte er oftest en betændelsesproces i tandnerven, den omkringliggende knogle eller i tandkødet. Smerten kan være forårsaget af, at betændelse giver hævelse og overtryk inden i tanden eller knoglen. Tandlægens behandling er at standse betændelsesprocessen og evt. at lukke trykket ud.

Tandlægevagten

Opstår tandpinen udenfor hverdagene, hvor akut tandlægehjælp er nødvendigt, henvises til tandlæge-vagten, der findes i ethvert lokalområde i hele landet.

Tandpine skal behandles, så det ikke bliver værre.

Ring og bestil tid hos tandlægen til en smertelindrende behandling og en udbedring af problemet.

Tandlæge-index.dk finder du nemt og hurtigt klinikker i hele landet, og giver en komplet oversigt over tandlæger, som du kan sammenligne på pris og kvalitet.