TANDLÆGE-INDEX

Tandlæger i Danmark

Om os Kontakt Hjælp Log ind

Rodbehandling

Hvad er en rodbehandling?

Som oftest er en rodbehandling nødvendig i forbindelse med et hul i en tand, der når helt ind til nerven.
Det giver bakterier frit slag til at trænge ind og give betændelse i nerven, der ligger inde i rodkanalen.

Betændelsen og dets affaldsstoffer skaber ofte smerter for patienten og skal behandles for at det ikke breder sig i tanden, da det så kan udvikle sig til rodspidsbetændelse.

Ved behandlingen går tandlægen ind og fjerner tandnerven og renser/skyller nervekanalen. Tandlægen anvender tynde instrumenter, såkaldte rodfile.

Når nerven er fjernet og rodkanalen er renset helt for betændelse, fyldes rodkanalen op med et rodfyldningsmateriale, der forsegler og beskytter tanden for nye angreb af bakterier.

En rodbehandling kan også blive nødvendig;

Rodbehandlingen foregår under lokalbedøvelse og er smertefri for patienten.

Efterbehandling:

Tanden afsluttes med en fyldning, der kan variere alt efter tandens tilstand inden angrebet. Var tanden intakt nøjes man med en mindre fyldning - en mere medtaget tand får oftest en afslutning i form af en krone med det formål at imødegå en skrøbelig tand fremover.

Lige efter rodbehandlingen kan man opleve lettere forbigående symptomer i 1-2 dage efter indgrebet, som herefter aftager

Rodbehandling er en kompliceret behandling

Der er ingen garanti for, at rodbehandlingen er succesfuld, da den er et forsøg på at fjerne alle bakterier i rodkanalen. Derfor kan endnu en behandling eller en rodspidsbehandling blive nødvendig

En optimal udført rodbehandling lykkedes i 80-95 % af tilfældene.
Derfor anbefales det også at vente ca. 1 år med at kronebehandle. (Observationstid)

Priser

Priserne varierer meget fra tandlæge til tandlæge.
Gennemsnitsprisen for en rodbehandling er omkring 2.200 kr + evt. omkostninger til bedøvelse, røngten, fyldning m.m.

Det kan være en god ide at undersøge markedet over tandklinikker. Gå ind på Tandlæge-index.dk, der både hurtigt og nemt giver overblik over klinikker i hele landet, samt deres priser og bedømmelser.